Lisa Brücher
Main research topics
- Digital learning opportunities in the university context
Office hours
by appointment
Academic background
- 2015–2018: M.A. Educational Science, Technical University Dortmund
- 2011–2014: B.A. Social Sciences, Justus-Liebig-University Giessen
Professional background
- Currently working in project beVinuS.NRW
- Since 03/2023: research assistant in team Gaspard at the IFS
- 07/2021–02/2023: Integrated youth welfare and school development planner at the city of Arnsberg
- 10/2018–06/2021: research assistant in team Holtappels at the IFS
- 01/2016–09/2018: student assistant in team Holtappels at IFS
Vita
Further Information
Current Projects:
-
Parallel Virtual Semester Zero at Universities in NRW – Learning-Theoretical Evaluation (beVinuS.NRW), project duration: 01.10.2022 – 30.09.2025
Past Projects:
- Qualität für den Ganztag. Weiterentwicklungsperspektiven aus 15 Jahren Ganztagsschulforschung (GTS-Bilanz)
- Developing Potential – Strengthening Schools. A research and development project in the Ruhr region (PeSs), project duration: 01.01.2014 – 30.09.2020
- Brücher, L., Holtappels, H.G. & Webs, T. (2021). Schulleitungshandeln an Schulen in herausfordernden Lagen – Zur Bedeutung von Leadership for Learning für den Aufbau von Schulentwicklungskapazität. In I. van Ackeren, H.G. Holtappels, N. Bremm, A. Hillebrand-Petri (Hrsg.), Schulen in herausfordernden Lagen – Forschungsbefunde und Schulentwicklung in der Region Ruhr. Das Projekt »Potenziale entwickeln – Schulen stärken«, 205-243, Weinheim: Beltz Juventa.
- Holtappels, H.G. & Brücher, L. (2021). Entwicklungen in den Projektschulen: Qualitätsverbesserungen und Aufbau von Schulentwicklungskapazität. In I. van Ackeren, H.G. Holtappels, N. Bremm, A. Hillebrand-Petri (Hrsg.), Schulen in herausfordernden Lagen – Forschungsbefunde und Schulentwicklung in der Region Ruhr. Das Projekt »Potenziale entwickeln – Schulen stärken«, 128-166, Weinheim: Beltz Juventa.
- Holtappels, H.G. & Brücher, L. (2021). Schulleitungshandeln und Schulentwicklung an Schulen in herausfordernder Lage. In S. G. Huber (Hrsg.), Jahrbuch Schulleitung 2021. Impulse aus Wissenschaft und Praxis, 308-327, Köln: Wolters Kluwer.
- Pfaff, K. & Brücher, L. (2021). Leitung und Steuerung im Ganztag. In GTS-Bilanz – Qualität für den Ganztag. Weiterentwicklungsperspektiven aus 15 Jahren Ganztagsschulforschung, 15-23, Frankfurt a. M.
- Holtappels, H. G.; Brücher, L. & Webs, T. (2019, January). Innovative policies and improvement strategies for schools in trouble – exploring approaches and effectiveness. International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), Stavanger, Norway.
- Holtappels, H. G.; Brücher, L. & Webs, T. (2019, September). Building Capacity For Change In Schools In Challenging Circumstances – Influence Of Leadership Practice, Professional Collaboration And Development Process Factors. European Conference on Educational Research (ECER), Hamburg, Germany.
- Brücher, L.; Kamarianakis, E.; Kamski, I.; Holtappels, H. G., Bollmann, E. & Webs, T. (2019, September). Kooperation von Schulen in herausfordernden Lagen in Schulnetzwerken mit externer Schulentwicklungsberatung. Jahrestagung DGfE-Kommission, Universität Göttingen, Germany.
- Holtappels, H. G. & Brücher, L. (2020, January). Leadership and Collaborative Learning in Schools Facing Challenging Circumstances. International Congress for School Effectiveness and Improvement (ICSEI), Marrakech, Morocco.