IFS-Lecture Series
Start: 06.04.2023, 14:15 pm
End: 13.07.2023, 15:45 pm
Location: CDI 022
The Center for Research on Education and School Development (IFS) organizes annual lecture series that are open to the public and deal with various significant and current topics. This year's lecture series will also be held under the overall topic "Orientation to the average was yesterday: What empirical educational research has to say about teaching children with heterogeneous learning pre-conditions". International as well as national experts from different disciplines will be invited to give lectures.
The lecture series, hosted this year by AG Dignath, will take place on Thursdays between 14:15 - 15:45. The IFS Ring Lecture will be held in presence.
The event is open to all interested individuals. The program can be viewed and downloaded here.

Program (German)
06. April | Einführung | Prof. Dr. Charlotte Dignath (TU Dortmund) |
13. April (via Zoom) | Begabung, Talentwicklung und Geschlecht – Zur Rolle von Sozialisation und Rollenerwartungen | Jun. Prof. Dr. Hanna Beißert (DIPF Frankfurt) |
20. April | Zusammenhänge zwischen Arbeitsgedächtnis und Lernschwierigkeiten | Prof. Dr. Janin Brandenburg (TU Dortmund, Fakultät Rehabilitationswissenschaften) |
27. April | Passende Leseförderung für jedes Kind: Prinzipien, Programme – Praxis | Prof. Dr. Elmar Souvignier (Universität Münster) |
04. Mai | Erfassung und Förderung von adaptivem Unterricht | Prof. Dr. Hanna Dumont (Universität Potsdam) |
11. Mai | Es kommt in jeder Stunde darauf an: Die Bedeutung der Qualität täglicher Interaktionen im Klassenzimmer für die Selbstregulation von Schüler*innen | Dr. Friederike Blume (DIPF Frankfurt) |
18. Mai | Entfällt wegen Feiertag | |
25. Mai | Interindividuelle Unterschiede in der Beteiligung von Schüler*innen am Unterrichtsgespräch | Prof. Dr. Jasmin Decristan (Universität Wuppertal) |
01. Juni | Entfällt wegen Pfingstwoche/Blockseminaren | |
08. Juni | Entfällt wegen Feiertag | |
15. Juni | Entfällt wegen Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung | |
22. Juni | Meeting the Moment with Social and Emotional Learning in Schools (dieser Termin findet in Raum 2.108 in der Emil-Figge-Straße 50 statt) | Prof. Dr. Sara Rimm-Kaufman (University of Virginia, US) |
29. Juni | DIY – Die Rolle selbstregulierten Lernens für individuelle Förderung und adaptiven Unterricht | Antonia Fischer, Isabel Unkel & Dr. Olena Kryshko (TU Dortmund) |
06. Juli | All aboard?! The challenge of differentiation or individualization for diverse learners: Reflections from the field of reading | Prof. Dr. Hilde van Keer (Universität Gent, Belgien) |
13. Juli | Abschluss und Evaluation | Prof. Dr. Charlotte Dignath (TU Dortmund) |