To content
Department of Educational Sciences and Psychology

Anja Riemenschneider

Main research topics

  • Language education in the context of migration-related heterogeneity
  • Language input quality and student learning (language and academic competences)
  • Linguistic complexity of input texts and student texts
  • Assessment of written language skills

Office hours

by appointment

Academic background

  • 2025: Dr. phil. in Educational Sciences, Humboldt-Universität zu Berlin (certificate pending)
  • 2017: M.A. in Linguistics, Humboldt-Universität zu Berlin
  • 2012: B.A. in Political Sciences and Scandinavian Studies, University of Greifswald

Professional background

  • Since 09/2025: research assistant in the KoPaS project in research group Heppt (Empirical Educational Research in the School Context) at the IFS
  • 09/2024-08/2025: research assistant in the KoPaS project at Humboldt-Universität zu Berlin in cooperation with the IQB
  • 12/2017-07/2024: research assistant at the Institute for Educational Quality Improvement (IQB) at Humboldt-Universität zu Berlin

Vita

Further Information

Current Projects:

  • Multiprofessionelle Kooperation und Professionalisierung zur fachbezogenen Sprachbildung im schulischen Ganztag (KoPaS), projekt duration: until 09/2026
  • Riemenschneider, A. & Schröter, P. (2025). Sprachliche Komplexität von Prüfungstexten: Empirische Befunde zur Einschätzung der Anforderungen von Abiturprüfungstexten im Fach Deutsch. In L. Pohle, F. Isensee, D. Töpper & T. Mayer (Hrsg.), Interdisziplinäre Beiträge zur Bildungsforschung 2025 (S. 170-2023). Berlin: Berlin Universities Publishing. https://doi.org/10.14279/depositonce-23146
  • Riemenschneider, A., Weiss, Z., Schröter, P., & Meurers, D. (2023). The interplay of task characteristics, linguistic complexity, and language proficiency in high stakes EFL writing. TESOL Quarterly. https://doi.org/10.1002/tesq.3254
  • Schröter, P., Söldner, H., Hoffmann, L., Riemenschneider, A., Jost, J., & Wieser, D. (2022). Wie vergleichbar sind die Bewertungen von Abiturarbeiten im Fach Deutsch? Empirische Studien zu verschiedenen Bewertungsmodellen. In L. Hoffmann, P. Schröter, A. Groß, S. M. Schmid-Kühn, & P. Stanat (Hg.), Das unvergleichliche Abitur. Entwicklungen – Herausforderungen – Empirische Analysen (S. 213-250). Bielefeld: wbv.
  • Riemenschneider, A., Weiss, Z., Schröter, P., & Meurers, D. (2021). Linguistic complexity in teachers' assessment of German essays in high stakes testing. Assessing Writing, 50, 100561. https://doi.org/10.1016/j.asw.2021.100561
  • Weiss, Z., Riemenschneider, A., Schröter, P., & Meurers, D. (2019). Computationally Modeling the Impact of Task-Appropriate Language Complexity and Accuracy on Human Grading of German Essays. Proceedings of the Fourteenth Workshop on Innovative Use of NLP for Building Educational Applications. Florence, Italy: Association for Computational Linguistics, 30-45.
  • Riemenschneider, A. (2025, März). Characterizing linguistic complexity in reading materials and learner writing in the context of upper secondary education (German/EFL). Vortrag im Rahmen des „International Workshop on Foreign language learning and proficiency-rated reading materials: SLA research and AI methods supporting analysis and effective didactics in real-life education“, Universität Tübingen und Leibniz Institut für Wissensmedien (IWM), Tübingen.
  • Riemenschneider, A., Weiss, Z., Schröter, P., Meurers, D. (2024, März). Zum Zusammenspiel von Aufgabenmerkmalen, Sprachkompetenz und sprachlicher Komplexität in Textproduktionen zum Englisch-Abitur. Vortrag auf der 11. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Potsdam.
  • Riemenschneider, A. & Schröter, P. (2023, März). Grundlegend oder erhöht, das ist hier die Frage. Sprachliche Anforderungen in Textvorlagen zu Abiturprüfungen im Fach Deutsch. Vortrag auf der Nachwuchstagung des Mercator-Instituts für Sprachförderung und Deutsch als Zweitsprache 2023, Köln.
  • Riemenschneider, A., Weiss, Z., Schröter, P., & Meurers, D. (2022, September). Sprachliche Komplexität in der Bewertung von Schülertexten im Abitur. Vortrag auf dem 24. Symposion Deutschdidaktik, Wien, Österreich.
  • Riemenschneider, A., Weiss, Z., Schröter, P., & Meurers, D. (2022, Juni). Task effects on the relation of language proficiency and linguistic complexity in EFL writing. Vortrag auf der European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) Special Interest Group Writing Conference 2022, Umeå, Schweden.