To content
Department of Educational Sciences and Psychology

PD Dr. Annika Ohle-Peters

Main research topics

  • Instructional Quality
  • Professional Competence of Teachers
  • Primary School Education
  • Science Teaching

Office hours

by appointment
via mail

Academic background

  • 2010: PhD (Dr. phil.nat.), University Duisburg-Essen
  • 2007: Second State Exam for Primary School, Dortmund
  • 2004: First State Exam for Primary School, Dortmund

Professional background

  • Since 11/2016: Senior Researcher in team McElvany at the IFS
  • 02/2012 - 10/2016: PostDoc in team McElvany at the IFS
  • 02/2010 - 01/2012: Post Doc in team Fischer at University Duisburg-Essen
  • 02/2007 – 01/2010: PhD scholar at DFG-Graduate School “Teaching & Learning of Science”, University Duisburg-Essen

Vita

Further Information

Current Projects: 

  • Career orientation competence in longitudinal section (BOKIL), project duration: 01.01.2022 – 31.12.2024
  • Instruction in diverse classrooms: teacher education and assessment through complex simulations (Teach SEG), project duration: seit 01.02.2017
  • Collaborative teaching and learning with digital media in teacher education: mobile – professional – inclusive (K4D), project duration: 01.03.2020 – 31.12.2023
  • Shaping linguistic education together with elementary schools, families, and educational professionals: What works? (SPEAK), project duration: 01.10.2022 – 30.09.2026

Past Projects:

  • Effektivität von Wortschatzförderung bei Grundschülerinnen und Grundschülern nichtdeutscher Familiensprache
  • Entwicklung und Überprüfung von Kompetenzmodellen zur integrativen Verarbeitung von Texten und Bildern
  • Evaluation of Approaches and Methods of Multidisciplinary Reading Promotion in Primary Education (BiSS-EvalLesen), project duration: 01.08.2015 – 31.12.2018
  • Trends in International Mathematics and Science Study 2019 - Teilprojekt "Unterrichtsqualität" (TIMSS 2019 - UQ), project duration: 01.03.2017 – 31.12.2020
  • Evidence-based Qualification of Students of an Education Program: Effective and Adaptive Classroom Management in Inclusive Settings (EQuaL-I), project duration: 01.04.2018 – 30.09.2021
  • Ohle-Peters, A., Shahat, M. A. & Ambusaidi, A. K. (2022). Text-Picture-Material in science education: A comparison of Omani and German teachers’ attitudes, motivational orientations and self-regulatory skills. Educational Studies, 1–20. https://doi.org/10.1080/03055698.2022.2117542
  • Ohle-Peters, A., Igler, J., Schlitter, T., Teerling, A., Köller, O. & McElvany, N. (2021). Unterrichtsqualität und intrinsische Lesemotivation im Kontext der Bund-Länder-Initiative „Bildung durch Sprache und Schrift“ (BiSS). Zeitschrift für Erziehungswissenschaft. https://doi.org/10.1007/s11618-021-01022-7
  • Shahat, M. A., Ohle-Peters, A. & Ambusaidi, A. (2021). Teaching with Texts and Pictures in Science Classes: Teachers’ Attitudes and Motivational Orientations at Different School Levels. Journal of Science Teacher Education, 1–17. https://doi.org/10.1080/1046560X.2021.1909231
  • Schwabe, F., Schlitter, T., Igler, J., Ohle-Peters, A., Teerling, A., Köller, O. et al. (2020). Lesemotivation, Leseselbstkonzept und Leseverhalten am Ende der Grundschulzeit – Wirksamkeit und differenzielle Effekte der schulischen Teilnahme an einer bundesweiten Förderinitiative. Zeitschrift für pädagogische Psychologie, 60, 53–70. https://doi.org/10.1024/1010-0652/a000262
  • Ohle-Peters, A. & Fischer, H. E. (2019). Professionswissen von Lehrkräften und Zusammenhänge zur Unterrichtsqualität im Sachunterricht. In H. Giest, E. Gläser & A. Hartinger (Hrsg.), Methodologien der Forschungen zur Didaktik des Sachunterrichts (Forschungen zur Didaktik des Sachunterrichts, Bd. 11, S. 139–169). Bad Heilbrunn: Klinkhardt.
  • Ohle, A., McElvany, N., Horz, H. & Ullrich, M. (2015). Text-picture Integration – Teachers’ attitudes, motivation and self-related cognitions in diagnostics. Journal for Educational Research Online, 7(2), 11–33.

A complete list of publications is available here.

  • Ohle-Peters, A. & McElvany, N. (2022). Fostering pre-service teachers’ classroom management competence in a simulated inclusive classroom. Paper in an organized symposium at the AERA Annual Meeting 2022, San Diego.

  • Ohle-Peters, A. & McElvany, N. (2022). Förderung von Klassenführungskompetenz angehender Lehrkräfte durch Serious Educational Games (SEG). Einzelbeitrag auf der GEBF Tagung 2022.

  • Ohle-Peters, A., Igler, J., Schlitter, T., Schwabe, F., Teerling, A., Köller, O. & McElvany, N. (2019). Lehrkraftkompetenzen und Unterrichtsqualität im Kontext der Bund‐Länder‐Initiative „Bildung durch Sprache und Schrift“. Symposiumsbeitrag auf der 7. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Köln.

  • Ohle-Peters, A., Igler, J., Schlitter, T., Schwabe, F., Teerling, A., Köller, O. & McElvany, N. (2018). Professionalisierung von Lehrkräften im Bereich Lesediagnose und -förderung. Symposiumsbeitrag auf der 27. Jahrestagung der DGfE-Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe, Frankfurt a.M.

  • Ohle, A., McElvany, N., Horz, H. & Ullrich, M. (2017). Lernen mit Bild-Text-Material - Die Bedeutung von Unterrichtsqualität und Lehrkraftkompetenz. Vortrag auf der 5. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung , Heidelberg.

  • Ohle, A., McElvany, N., Oerke, B., Horz, H. & Ullrich, M. (2015). Unterrichtsqualität beim Lehren und Lernen mit Bild-Text-Material: Zusammenhänge mit Lehrkraftkompetenzen. Vortrag auf der 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung , Bochum.

  • Ohle, A., McElvany, N., U., Horz, H., Ullrich, M. & Wagner, I. (2015). Bild-Text-Material im Sachunterricht – Erfassung von Unterrichtsqualitätsmerkmalen und Lehrkraftkompetenzen. Vortrag auf der 24. Tagung der Gesellschaft für Didaktik des Sachunterrichts , Dortmund.