To content
Department of Educational Sciences and Psychology
assistant lecturer with fixed-term contract

Christiane Jöhren (born: Golombek)

Main research topics

  • Beliefs and diagnostic competencies of teachers
  • motivational and cognitive determinants of teachers
  • teacher practices in the classroom
  • interactions of teachers and students

Office hours

by appointment

Academic background

  • 2019: Promotion zum Dr. phil. an der Universität Paderborn im Fach Psychologie
  • 2012: Studium der Psychologie (Diplom) an der Universität Bielefeld

Professional background

  • Currently working in the Teacher Responsibility Research Program (TRP) and Organizational project management in the joint project Competencies of school teachers and adult educators in teaching German as a second language in linguistically diverse classrooms (COLD) at the Dortmund location.
  • Since 10/2019: Research assistant in the Lauermann research group at the IFS
  • 02/2017 - 09/2019: Research assistant in the research group "Educational-psychological assessment and intervention with a focus on inclusive education" (Head: Prof. Dr. Katrin B. Klingsieck) at the University of Paderborn
  • 03/2012 - 01/2017: Research assistant at the "Kompetenzzentrum Schreiben" of the working group "Cognitive Psychology" (Head: Prof. Dr. Ingrid Scharlau) at the University of Paderborn
  • 05/2009 - 01/2012: Student assistant in the research group "Psychology of Education" (Head: Prof. Dr. Stefan Fries) at the University of Bielefeld

Further Information

Past Projects:

  • Cooperation partner in joint project Competencies of school teachers and adult educators in teaching German as a second language in linguistically diverse classrooms (COLD), project duration: 01.04.2019 – 31.10.2022
  • Teacher Responsibility Research Program (TRP), project duration: since 01.01.2021
  • Klingsieck, K. B., & Golombek, C. (2020). Schreibherausforderungen: Ins Schreiben kommen und im Schreiben bleiben - die Selbstregulation beim Schreiben wissenschaftlicher Texte in den Qualifizierungsphasen. HLZ - Herausforderung Lehrer*innenbildung, 3(1), 655-672. https://doi.org/10.4119/hlz-2499
  • Golombek, C., Klingsieck, K. B. & Scharlau, I. (2019). Assessing Self-Efficacy for Self-Regulation of Academic Writing. Development and Validation of a Scale. European Journal of Psychological Assessment, 35, 751-761. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000452
  • Scherer, C., Sennewald, N., Golombek, C. & Klingsieck K. B. (2018). Welche Studierenden nutzen die Angebote von Schreibzentren? Erkenntnisse einer Studie zur selbsteingeschätzten Schreibkompetenz. Journal der Schreibberatung, 16, 77-86. https://dx.doi.org/10.3278/JOS1802W
  • Scharlau, I., Golombek, C. & Klingsieck, K. B. (2017). Zugänge zur Erfassung der Schreibkompetenzen von Studierenden in lehrnahen Untersuchungen: Ein Methodenkompass. die hochschullehre, 3/2016.
  • Klingsieck, K. B. & Golombek, C. (2016). Prokrastination beim Schreiben von Texten im Studium. In A. Hirsch-Weber & S. Scheer (Hrsg.), Wissenschaftliches Schreiben in den Natur- und Technikwissenschaften. Neue Herausforderungen der Schreibforschung (S. 195-206). Wiesbaden: Springer-Spektrum.
  • Scharlau, I., Karsten, A., Nettingsmeier, P., Golombek, C. & Schäfer, S. (2016). Zwei Fenster mit verschiedener Sicht. In D. Knorr (Hrsg.), Akademisches Schreiben. Halbband 1: Vom Qualitätspakt Lehre geförderte Schreibzentren und Schreibwerkstätten (S. 163-166). Hamburg: Universität Hamburg [Universitätskolleg-Schriften; 13]
  • Golombek, C. & Klingsieck, K. B. & Scharlau, I. (2018, August). Evaluating writing interventions in higher education - A quasi-experimental approach. Presentation at the EARLI Sig Writing Conference, Antwerp, Belgium.
  • Golombek, C., Wischgoll, A. & Klingsieck, K. B. (2018, August). Effects of (meta)cognitive strategy instruction on self-efficacy, writing beliefs, and text quality. Presentation at the EARLI Sig Writing Conference, Antwerp, Belgium.
  • Wischgoll, A. & Golombek, C. (2018, August). How to support academic writers effectively – Investigating the impact of metacognition. Symposium at the EARLI Sig Writing Conference, Antwerp, Belgium.
  • Golombek, C. & Klingsieck, K. B. & Scharlau, I. (2018, July). Enhancing students’ skill and will for academic writing. Presentation at the EARLI JURE Conference, Antwerp, Belgium.
  • Böning, B. & Golombek, C. (2018, January). GEPros. Game- und elearningbasierte, problemorientierte und selbstgesteuerte Lernumgebung. Vortrag gehalten im Rahmen des Round Table „Kooperatives und aktivierendes Lernen durch Gamification und Game Based Learning“ auf dem 7. Tag der Lehre, Paderborn.
  • Golombek, C., Wischgoll, A. & Klingsieck, K .B. (2017, September). Applying self-regulated strategy trainings to the academic context - Do they foster students’ self-efficacy for self-regulating writing? Vortrag gehalten auf der Konferenz der Fachgruppen Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPSY), Münster.
  • Böning, B., Golombek, C. & Klingsieck, K. B. (2017, September). Eine Schule für alle – wer traut sich? Eine Studie zum Profil angehender Lehrkräfte für die inklusive Schule. Vortrag gehalten auf der Konferenz der Fachgruppen Pädagogische Psychologie und Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (PAEPSY), Münster.
  • Golombek, C., Klingsieck, K. B., Sennewald, N. & Scherer, C. (2016, July). Using self-assessment for evaluating the effects of writing interventions in higher education. Implications and limitations derived from a pilot study. Presentation at the Conference on Writing Research (COWR), Liverpool, United Kingdom.
  • Golombek, C. & Klingsieck, K. B. (2014, September). Wie können akademische Schlüsselkompetenzen erfasst werden? - Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Erfassung der Selbstwirksamkeit zur Selbstregulation beim akademischen Schreiben. Vortrag gehalten auf dem 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPS), Bochum.
  • Golombek, C. & Klingsieck, K. B. (2014, August). Development and validation of a multidimensional writing competence inventory: How academic writing can be assessed from a self-regulatory perspective. Presentation at the Conference on Writing Research (COWR), Amsterdam, The Netherlands.
  • Golombek, C. & Klingsieck, K. B. (2014, July). Assessing the self-efficacy for self-regulation of academic writing: Development and validation of a scale. Presentation at the 18th Conference of the Junior Researchers of EARLI (JURE), Nicosia, Zypern.
  • Klingsieck, K. B. & Golombek, C. (2013, October). Prokrastination beim Schreiben von Texten im Studium. Vortrag gehalten auf der Konferenz "Wissenschaft Schreiben", Karlsruhe.