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Executive Director

Prof. Dr. Nele McElvany

Main research topics

  • Teaching/learning research in the school context
  • Teacher competencies and teaching quality
  • Assessment, development and promotion of written language competencies
  • Education and migration
  • Educational-psychological diagnostics

Office hours

By appointment via E-Mail to Nele McElvany

Academic background

  • Habilitation (Psy­cho­lo­gy), 2009, Freie Uni­ver­si­tät Berlin
  • Dr. phil. in Psy­cho­lo­gy, 2006, Freie Uni­ver­si­tät Berlin
  • Dipl.-Psych., 2001, Freie Uni­ver­si­tät Berlin

Professional background

  • Since 09/2020: Vice Rector Research at TU Dortmund University
  • Since 07/2014: Executive Director of the IFS
  • Since 12/2010: Holder of the professorship for Empirical Educational Research (W3) at IFS
  • 10/2009-12/2009: Substitute of the professorship for Empirical Educational Research (W3) at IFS
  • 05/2002-12/2009: Research Assistant at the Max Planck Institute for Human Development, Berlin, Research Unit Educational Science and Systems (Prof. Dr. J. Baumert)

Further Information

  • Becker, M. & McElvany, N. (2018). The interplay of gender and social background: a longitudinal study of interaction effects in reading attitudes and behaviour. British Journal of Education Psychology, 88(4), 529–549.

  • Diedrich, J., Schiepe-Tiska, A., Ziernwald, L., Tupac-Yupanqui, A., Weis, M., McElvany, N. & Reiss, K. (2019). Lesebezogene Schülermerkmale in PISA 2018: Motivation, Leseverhalten, Selbstkonzept und Lesestrategiewissen.  In K. Reiss, M. Weis, E. Klieme & O. Köller (Hrsg.), PISA 2018 – Grundbildung im internationalen Vergleich (S. 81-109). Münster: Waxmann.

  • Harju-Luukkainen, H. K., McElvany, N. & Stang, J. (Hrsg.) (2020). Monitoring of student achievement in the 21st century - European policy perspectives and assessment strategies. Cham: Springer International Publishing.

  • Kigel, R. M., McElvany, N. & Becker, M. (2015). Effects of immigrant background on text comprehension, vocabulary, and reading motivation: A longitudinal study. Learning and Instruction, 35, 73–84. doi: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2014.10.001

  • McElvany, N., Bos, W., Holtappels, H. G. & Ohle-Peters, A. (Hrsg.). (2019). Bedingungen und Effekte von Lehrerbildung, Lehrkraftkompetenzen und Lehrkrafthandeln – Interdisziplinäre Perspektiven auf Forschung und Praxis (Dortmunder Symposium der Empirischen Bildungsforschung, Bd. 4). Münster: Waxmann.

  • McElvany, N., Ferdinand, H. D., Gebauer, M. M., Bos, W., Huelmann, T., Köller, O. & Schöber, C. (2018). Attainment-aspiration gap in students with a migration background: The role of self-efficacy. Learning and Individual Differences, 65, 159–166.

  • McElvany, N., Kessels, U., Schwabe, F. & Kasper, D. (2017). Geschlecht und Lesekompetenz. In A. Hußmann, H. Wendt, W. Bos, A. Bremerich-Vos, D. Kasper, E.-M. Lankes, N. McElvany, T. C. Stubbe & R. Valtin (Hrsg.), IGLU 2016. Lesekompetenzen von Grundschulkindern in Deutschland im internationalen Vergleich (S. 177–192).  Münster: Waxmann.

  • McElvany, N., Ohle, A., El-Khechen, W., Hardy, I. & Cinar, M. (2017). Förderung sprachlicher Kompetenzen – Das Potential der Familiensprache für den Wortschatzerwerb aus Texten. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 31, 13–25.

  • McElvany, N. & Schwabe, F. (2019). Gender gap in reading digitally? Examining the role of motivation and self-concept. Journal for Educational Research Online, 11(1), 145–165.

  • van Steensel, R. C., McElvany, N., Kurvers, J. J. & Herppich, S. (2011). How effective are family literacy programs? Results of a meta-analysis. Review of Educational Research, 81, 69–96. doi: https://doi.org/10.3102/0034654310388819

Vollständige Publikationsliste zum Download

Continuously

Working Group for Empirical Educational Research (AEPF), German Society for Educational Science (DGfE), German Society for Reading and Writing (DGLS), German Society for Psychology (DGPs), Society for Empirical Educational Research (GEBF)

Temporarily

American Educational Research Association (AERA), European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)

Since 2019

  • LIfBi Research Affiliate
  • Associate Editor “Educational Assessment” (EA)

2019/2020

  • Mitglied der Findungskommission Rektorin/Rektor der TU Dortmund

Since 2018

  • Vorstandsmitglied von IEA Deutschland e.V.
  • Mitglied des wissenschaftlichen Beirats des ifo Bildungsbarometers
  • Mitglied der Arbeitsgruppen „Neuziehung Startkohorte 3“ und „Digitale Medien“ des Nationalen Bildungspanels (NEPS)

2018-2020

  • Mitglied des Akademischen Senats der TU Dortmund
  • Mitglied der Strukturkommission der TU Dortmund
  • Mitglied des Vermittlungsausschusses der TU Dortmund

2017-2020

  • Mitherausgeberin und Schriftleitung “Journal for Educational Research Online“ (JERO)
  • Mitglied der Jury zur Verleihung des GEBF-Nachwuchspreises

Since 2017

  • Mitglied im Aktionsrat Bildung
  • Mitglied des Beirats der Level-One Studie LEO 2017/2018 der Universität Hamburg

2016-2020

  • Mitglied des Fakultätsrats der Fakultät für Erziehungswissenschaft, Psychologie und Soziologie der TU Dortmund

2016-2018

  • Stellvertretendes Mitglied des Akademischen Senats der TU Dortmund

Since 2016

  • Mitglied des wissenschaftlichen Beirats der Nationalen Dekade für Alphabetisierung und Grundbildung (KMK der Länder/BMBF)
  • Mitglied im Council der Akademie für Bildungsforschung und Lehrerbildung (ABL) der Goethe-Universität Frankfurt

2014

  • Mitglied des Round Table der Rektorin zur Fachdidaktik an der TU Dortmund

2013/2014

  • Mitglied der Pearson International Reading Expert Group for PISA 2018

Seit 2013

  • Mitglied des Zentrums für Angewandte Psychologie an der TU Dortmund

2012-2020

  • Mitglied im Mundo-Beirat (Magazin der TU Dortmund)

2012-2016

  • Mentorin für junge Wissenschaftlerinnen in vier Mentoring-Programmen

2011-2012

  • Komm. Leitung des Zentrums für Angewandte Psychologie an der TU Dortmund

2011

  • Mitglied des Round Table der Rektorin zur Zukunft der Psychologie an der TU Dortmund

Since 2010

  • Mitglied der Strukturkommission der Fakultät Erziehungswissenschaft, Psychologie und Soziologie der TU Dortmund
  • Mitglied in Berufungskommissionen der Fakultät und der Universität

Cafeteria menus

Location & approach

The most convenient highway exits are on the B 1/A 40 (Dortmund-Barop) (closer to the North Campus) and on the A45 (Dortmund-Eichlinghofen). The university is signposted at both exits. In the local road network you will find signs to Campus Nord, where the Campus Treff is also located. From Emil-Figge-Strasse, entrance no. 18 and from Vogelspothsweg entrance no. 23 lead to parking spaces near the venue.

From Dortmund main station, take the S-Bahn "S1" in the direction of Solingen on track 7 to the stop "Dortmund-Universität" (price level A). The S-Bahn runs every 15 minutes during peak hours on weekdays and takes about 6 minutes. From Düsseldorf, the S-Bahn runs every 30 minutes. Directly at the S-Bahn station you will find the CDI building, which houses the Center for Research on Education and School Development.

One of the university's landmarks is the H-Bahn, which has two terminuses on the North Campus. One is located directly above the S-Bahn station and is easily accessible from it by elevators. The other is located in the center of Campus North at the bridge between the University Library and the Mensa, right next to the Audimax. The H-Bahn runs from here to the South Campus and the Eichlinghofen district.

Dortmund has an airport connected with some destinations in Central Europe. There are regular flights, for example, to Amsterdam, Berlin, Dresden, Katowice, Krakow, Leipzig-Halle, London, Munich, Nuremberg, Paris, Poznan, Stuttgart, Vienna and Zurich. For the approximately 20 kilometers from the Dortmund airport to the campus, you can take the bus to the main train station and from there the S-Bahn. Faster is usually the use of a cab. Far more international flight connections are offered by the Rhine-Ruhr Airport in Düsseldorf, about 60 kilometers away, which can be reached directly by S-Bahn from the university station.