To content
Department of Educational Sciences and Psychology

Dr. Paul Fabian

Main research topics

  • Irregular trajectories in the course of compulsory education (esp. grade retention)
  • Justice in the educational system
  • Longitudinal Research
  • Research- and Analysis methods

Office hours

by appointment

Academic background

  • 2018: PhD in Educational Science (summa cum laude), TU Dortmund
  • 2013: Master of Education, TU Dortmund

Professional background

  • Currently working in project NEPS – Stage 4: Transition and development from lower secondary to upper secondary school
  • Since 03/2019: senior research assistant in Team McElvany at the IFS
  • Since 01/2018: senior research assistant in Team Bos at the IFS
  • 04/2013 - 12/2017: research assistant in Team Bos at the IFS

Further Information

Current Projects:

  • National Educational Panel Study (NEPS), project duration: since 01.01.2009

  • Fabian, P. & McElvany, N. (Hg.). Bildungsprozesse, Bildungsentscheidungen und Kompetenzentwicklungen in verschiedenen Lebensphasen – Aktuelle Forschungsbefunde aus NEPS. Journal for Educational Research Online, 12(2): https://www.waxmann.com/ausgabeAUG100388
  • Fabian, P. & McElvany, N. (2020). Bildungsprozesse, Bildungsentscheidungen und Kompetenzentwicklungen in verschiedenen Lebensphasen – Aktuelle Forschungsbefunde aus NEPS. Journal for Educational Research Online, 12(2): 3 – 11, https://www.waxmann.com/artikelART104166
  • Fabian, P. (2020). Leistungskonsolidierung, Leistungssteigerung – oder etwas ganz anderes? Die Effekte einer Klassenwiederholung auf die Leistungsentwicklung. Münster: Waxmann. (Empirische Erziehungswissenschaft, Bd. 75).
  • Fabian, P., Goy, M., Jarsinski, S., Naujokat, K., Prosch, A., Strietholt, R., Blatt, I. & Bos, W. (2019). Transition and development from lower secondary to upper secondary school. In H.-P. Blossfeld & H.-G. Roßbach (Eds.), Education as a lifelong process. The German National Educational Panel Study (NEPS) (Edition ZfE, Vol. 3). Wiesbaden: Springer VS.
  • Fabian, Paul (2012): Die Lernentwicklung in der Sekundarstufe I von Kindern mit- und ohne Klassenwiederholung in der Grundschule. Ein mehrebenenanalytischer Beitrag zur Diskussion um die Effektivität von Klassenwiederholungen. unveröffentlichte Diplomarbeit. Technische Universität Dortmund, Dortmund. Institut für Schulentwicklungsforschung.
  • Fabian, P. & Bos, W. (2017, May). Lebenslaufforschung – Herausforderungen von Längsschnitterhebungen am Beispiel NEPS. Vortrag im Rahmen der IFS-Ringvorlesung „Bildungsforschung trifft…“, Dortmund, Germany.
  • Fabian, P., Scharenberg, K. & Bos, W. (2018, February). Leistungskonsolidierung, Leistungssteigerung - oder etwas ganz anderes? Die Effekte einer Klassenwiederholung auf die Leistungsentwicklung von Schülerinnen und Schülern. 6. Tagung der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel, Switzerland.
  • Fabian, P., Scharenberg, K. & McElvany, N. (2019, September). Reguläre und irreguläre Brüche im Bildungsverlauf. 10. Tagung der Sektion Empirische Bildungsforschung in der DGFE, Münster, Germany.
  • Fabian, P. Scharenberg, K. & McElvany, N. (2020, accepted). Grade Retention In Different European School Systems And its Effects On Academic And Non-academic Outcomes (Symposium). ECER, 2020, Glasgow – called off due to Corona-pandemia.
  • Fabian, P., Scharenberg, K. (2021, August). The effects of grade retentions on socio-emotional outcomes. EARLI, 2021, Gothenburg, Sweden.
  • Fabian, P., Scharenberg, K. (2021, September). The effects of grade retentions on socio-emotional outcomes. ECER, 2021, Geneva, Schwitzerland.