To content
Department of Educational Sciences and Psychology

IFS-Lecture Series: „Conceptual and Methodological Advances in Research on Teaching and Learning“


Start: 17.04.2025, 2:15 pm

End: 17.07.2025, 3:45 pm

Location: CDI 022

 

The Center for Research on Education and School Development (IFS) organizes annual lecture series that are open to the public and deal with various significant and current topics. This year's lecture series will also be held under the overall topic „Conceptual and Methodological Advances in Research on Teaching and Learning“. International as well as national experts from different disciplines will be invited to give lectures.

The lecture series, hosted this year by AG Deputy professor Naumann, will take place on Thursdays between 14:15–15:45. The IFS-Lecture series will be held in presence.

The event is open to all interested individuals.

Schwarzer Schriftzug Ringvorlesung und darüber das Logo der Veranstaltung als ein schwarz-blauer Kreis

Program (German)

Date Titel Speaker
17. April Qualität von Tests in der empirischen Unterrichtsforschung Dr. Alexander Naumann (IFS TU Dortmund & & DIPF | Leibniz-Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation)
24. April Immersive VR-Simulationen: Chancen und Grenzen in der experimentellen Lehr-Lernforschung am Beispiel ausgewählter Studien Prof. Dr. Richard Göllner (Universität Potsdam)
01. Mai Entfällt wegen Feiertag  
08. Mai Kurzfristige Dynamiken und individuelle Unterschiede in Motivation und Emotion beim Lernen Prof. Dr. Julia Dietrich (Katholische Universität Ingolstadt-Eichstätt)
22. Mai Modellierung von Inhaltswissen Prof. Dr. Peter Edelsbrunner (Ludwig-Maximilians-Universität München)
29. Mai Entfällt wegen Feiertag  
05. Juni Nun sag‘, wie hast du‘s mit der Online-Information? Lesen und Lernen mit dem Internet Prof. Dr. Carolin Hahnel (Ruhr-Universität Bochum)
12. Juni Entfällt wegen Feiertag  
19. Juni Entfällt wegen Feiertag  
26. Juni Teaching Quality Prof. Dr. Charalambos Charalambous (University of Cyprus)
10. Juli Entfällt wegen Sommerfest der TU Dortmund  
17. Juli Gruppenvergleiche in Bildungsvergleichsstudien: Linking-Verfahren und Linkingfehler Dr. Alexander Robitzsch (IPN Kiel | Leibniz-Institut für die Pädagogik der Naturwissenschaften und Mathematik)