To content
Department of Educational Sciences and Psychology

Dr. Lilly-Marlen Bihler

Main research topics

  • Educational equity
  • Language development
  • Psychosocial development
  • Propensity score methods

Office hours

by appointment

Academic background

  • 2015-2019: PhD, Faculty of Psychology, Ruhr-University Bochum
  • 2013-2015: M. Sc. Educational science and psychology, Eberhard Karls University, Tübingen
  • 2009-2012: B. A. Educational science, Eberhard Karls University, Tübingen

Professional background

  • Currently working in project BIJU
  • Since 09/2020: research assistant in team Becker at the IFS

Further Information

  • Bihler, L.-M., Agache, A., Willard, J. & Leyendecker, B. (2021). Sprachbildung und -entwicklung im Kita-Alltag in Nordrhein-Westfalen - Längsschnitt (SEIKA-NRW LS) (Version 1) [Datensatz]. Berlin: IQB – Institut zur Qualitätsentwicklung im Bildungswesen. doi.org/10.5159/IQB_SEIKA-NRW_LS_v1
  • Kohl, K., Bihler, L., Agache, A., Leyendecker, B., Willard, J.A. (2021, in press). Do Peers Matter? Peer Effects on Young Children's Vocabulary Gains in German Classrooms. Journal of Educational Psychology. doi.org/10.1037/edu0000522
  • Bihler L.-M., Agache A., Willard J.A., Kohl K., Leyendecker B. (2020). Propensity Score Matching als ein Verfahren zur Stichprobenauswahl. Darstellung der Eignung für die Auswahl von drei Gruppen. In: Blatter K., Groth K., Hasselhorn M. (Eds.) Evidenzbasierte Überprüfung von Sprachförderkonzepten im Elementarbereich. Edition ZfE, Vol 6. Springer VS, Wiesbaden. doi.org/10.1007/978-3-658-26438-3_4
  • Kohl, K., Bihler, L.-M., Willard, J, Agache A., & Leyendecker, B. (2019). Linking quantity and quality of early childhood education and care to children’s socio-emotional adjustment: A German cross-sectional study. Early Education and Development, 31(2), 177-199. doi.org/10.1080/10409289.2019.1650543
  • Bihler, L.-M., Agache, A., & Leyendecker, B. (2018). Factor analysis of the Classroom Assessment Scoring System replicates the three domain structure and reveals no support for the bifactorial model in German preschools. Frontiers in Psychology, 9:1232. doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01232
  • Bihler, L.-M., Agache, A., Kohl, K., Willard J. A. & Leyendecker, B. (2018, Februar). Effekte der Quantität und Qualität der Kita-Betreuung auf die Sprachkenntnisse von Kindern. 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Basel.
  • Bihler, L.-M., Agache, A. & Leyendecker, B. (2017, September). Wirkt sich eine finanzielle Förderung von Kitas auf den Sprachstand der Kinder aus? Anwendung eines Propensity Score Matching-Verfahrens für die Stichprobenauswahl. 13. Tagung der Fachgruppe Methoden & Evaluation (FGME), Tübingen.