Zum Inhalt
Fakultät Erziehungswissenschaft, Psychologie und Bildungsforschung

Dr. Elisabeth Graf

Forschungsschwerpunkte

  • Lern- und Leistungsemotionen
  • Motivation
  • Politische Bildung und politische Sozialisierung

Sprechzeiten

nach Vereinbarung

Akademischer Werdegang

  • 2023: Promotion in Psychologie (Dr.Phil), VDS CoBeNe, Universität Wien, Österreich
  • 2020: M.A. in Politikwissenschaft, Universität Wien, Österreich
  • 2019: M.Sc. in Psychologie, Universität Wien, Österreich
  • 2017: B.Sc. in Politikwissenschaft, Universität Wien, Österreich
  • 2017: B.Sc. in Psychologie, Universität Wien, Österreich

Beruflicher Werdegang

  • Derzeit Mitarbeit im Projekt FAIR
  • Seit 01/2024: Wissenschaftliche Mitarbeiterin in der Arbeitsgruppe McElvany am IFS
  • 09/2023–11/2023: Forschungsaufenthalt am Department of Educational and Counselling Psychology, McGill University, Montreal, Canada
  • 01/2020–12/2023: Universitätsassistentin (PraeDoc) am Institut für Entwicklungs- und Bildungspsychologie der Universität Wien, Österreich
  • 10/2015–12/2019: Studienassistentin am Institut für Staatswissenschaft, Universität Wien, Österreich

Vita

Weitere Informationen

Laufende Projekte:

  • From Prediction to Agile Interventions in the Social Sciences (FAIR), Projektlaufzeit: 01.11.2021 – 31.10.2024
  • Goetz, T., Steiner, W., Graf, E., Stempfer, L., Ristl, C., Rupprecht, F. S., Donath, J. L., Botes, E., & Nikitin, J. (2023).  Assessing psychological variables on mobile devices: An introduction to the experience sampling app ESM-quest. Frontiers in Psychology. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1271422
  • Graf, E., Stempfer, L., Muis, K., & Goetz, T. (2024). Classroom emotions in civic education: A multilevel approach to antecedents and effects. Learning and Instruction, 90, 101869. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2023.101869
  • Graf, E., Goetz, T., Bieleke, M., &Murano, D. (2023). Feeling politics at high school: Antecedents and effects of emotions in civic education. Political Psychology. https://doi.org/10.1111/pops.12907
  • Donath, J. L., Lüke, T., Graf, E., Tran, U., & Götz, T. (2023). Does professional development effectively support the implementation of inclusive education? A meta-analysis. Educational Psychology Review, 35(30). https://doi.org/10.1007/s10648-023-09752-2
  • Huber, L. M., Bodlos, A., Graf, E., & Meyer, T. M. (2020). Disseminating legislative debates: How legislators communicate the parliamentary agenda. Party Politics, 28(2), 365–376. https://doi.org/10.1177/1354068820982555
  • Graf, E., Stempfer, L., Muis, K., & Gotz, T. (2023, August 22–25). Say it, feel it: How emotions in civic education relate to classroom climate and participation. In E. Graf & L. Stempfer (chair), Multiple Perspectives on Student’s Emotions Experienced in Class. [Symposium]. EARLI Conference, Thessaloniki, Greece.
  • Graf, E., Donath, J. L., Botes, E., Voracek, M., & Goetz, T. (2023, May 4–5). Relationships between discrete emotions and political learning: A cross-disciplinary systematic review and meta-analysis [Paper presentation]. AERA, online. https://doi.org/https://doi.org/10.3102/2007595
  • Graf, E., Bieleke, M., Donath, J. L., Goetz, T., Murano, D., & Stempfer, L. (2022, March 9–11). Ursachen und Wirkungen von Emotionen in der Politischen Bildung [Paper presentation]. 9. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland (online).
  • Graf, E. (2021, November 16–18). Explaining the gender gap in political engagement: The role of gender stereotypes [Paper presentation]. 9th IEA International Research Conference, Dubai, UAE (hybrid)
  • Graf, E., Bieleke, M., Goetz, T., & Murano, D. (2021, August 23–27). Assessing academic emotions in civic education: Development and validation of self-report scales [Poster presentation]. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) 2021, Gothenburg, Sweden (online).